Bandenspanningssensoren TPMS

Bandenspanningsensoren

Sinds 1 november 2014 wordt er nieuwe Europese regelgeving van kracht die bandenspanningscontrolesystemen (ofwel TPMS) verplicht stelt voor alle nieuw geregistreerde auto’s. Deze verplichting was er al voor nieuwe automodellen die vanaf november 2012 op de markt werden gebracht. Autobedrijf Pouwels informeert u graag over TPMS en alles wat daarbij komt kijken. 

TMPS Autobedrijf Pouwels

 

Wat is TPMS?

TPMS (Tyre Pressure Monitoring Systems) is de vaak gebruikte Engelse term voor bandenspanningscontrole systemen. Het zijn slimme elektronische systemen die de bandenspanning (realtime) in de gaten houden en een signaal aan de bestuurder afgeven zodra er iets mis is. Autofabrikanten kunnen gebruik maken van 2 verschillende systemen: Het directe systeem (dat werkt via een druksensor in het wiel) en het indirecte systeem (dat werkt via de ABS sensor van het voertuig).

 

TPMS vervult drie functies:

  • Het verhoogt de rijveiligheid, door het tijdig opmerken van een te lage bandenspanning 
  • Het voorkomt een hoger brandstofverbruik, veroorzaakt door een verkeerde bandenspanning
  • Het voorkomt onnodige bandenslijtage, veroorzaakt door een verkeerde bandenspanning

 

Aan welke wettelijke eisen moet TPMS voldoen?

Vanaf 1 november 2014 dient elke nieuw verkochte auto door de fabrikant te zijn voorzien van een TPMS systeem. Toegestaan zijn zowel directe als indirecte systemen, zolang deze voldoen aan de eisen en voorwaarden van de Europese richtlijn ECE-R64. Deze richtlijn beschrijft de functionaliteit van het TPMS systeem, het maakt daarbij niet uit of er gebruik wordt gemaakt van een originele sensor of een aftermarket sensor. TPMS maakt onderdeel uit van de typegoedkeuring van de auto en is daarmee een verplicht onderdeel van de auto. Als bestuurder dient u daar rekening mee te houden bij de aanschaf van andere velgen.

 

Waar moet u op letten als u nieuwe velgen koopt?

Als uw auto is voorzien van een TPMS systeem dan dient als eerste te worden vastgesteld of het om een direct systeem gaat (met sensoren) of om een indirect systeem (zonder sensoren). Bij een indirect systeem hoeft u bij de aanschaf van nieuwe velgen niet speciaal rekening te houden met TPMS. Bij een direct TPMS systeem is het wel noodzaak om over TPMS na te denken bij de aanschaf van velgen. Er zullen immers sensoren in de velgen geplaatst moeten worden en dit is niet altijd bij alle velgen mogelijk. Natuurlijk weet uw specialist of de door uw gewenste velg geschikt is voor TPMS sensoren.

 

Wat zijn de verschillen tussen een direct en indirect systeem?

Er bestaan 2 soorten TPMS systemen:

  1. Direct TPMS: Dit zijn sensoren die in de band zitten die de spanning en temparatuur meten. Deze worden doorgegeven aan de elektronica van de auto. De sensoren zitten meestal direct achter het ventiel en zijn van 
    de buitenkant niet te zien.
  2. Indirect TPMS: Via dit systeem wordt de software van de auto gebruikt (ESP of bijv. ABS) om de bandenspanning te berekenen

 

Hoe werkt een indirect TPMS systeem?

Bij een indirect systeem meten de ABS en de ASR sensoren de rotatiesnelheid van de afzonderlijke wielen. Indien er sprake is van bandenspanningsverlies dan gaat het betreffende wiel sneller draaien en geeft het systeem een signaal. Daarnaast worden bandenspanning gerelateerde trillingen in de wielen gemeten via een geavanceerd signaalverwerking systeem. Een verandering wordt gezien als een extra indicatie van spanningsverlies.

 

Moeten ook winterbanden  beschikken over sensoren?

Het antwoord is heel simpel: ja, ook uw winterbanden moeten officieel zijn uitgerust met de nieuwe bandenspanning sensoren. En dat is de keerzijde van de op zichzelf goedbedoelde wetgeving. Deze verplichting jaagt de automobilist op extra kosten. Bestaande winterbanden, van voor 2014, lijken ineens waardeloos. En de sets van band en velg die met sensoren zijn uitgerust, zijn duurder.

 

Maar je kunt het systeem toch uitzetten, hoor ik u opmerken. Nee, dat kan dus niet. Het is autofabrikanten sinds 2014 niet toegestaan om een voorziening te treffen, waarmee u de TPMS tijdelijk het zwijgen kunt opleggen. Gevolg: als u gaat rijden op winterbanden die niet van sensoren zijn voorzien, gaat en blijft er een waarschuwingslampje knipperen. Dat is behoorlijk irritant. Bovendien bent u officieel in overtreding.

 

Sommige automobilisten nemen dat voor lief, zo blijkt uit discussies op diverse internet-autoforums. Andere automobilisten besluiten hun winterbanden dan maar te monteren op de velgen die bij de zomerbanden horen, wat ten koste gaat van zowel de band als de velg. Er zijn zelfs automobilisten die overwegen van winterbanden af te zien. Daarmee werkt de wetgeving averechts: het gevaar op de weg neemt in de winter juist toe en in een land als Duitsland mag je helemaal niet rijden zonder winterbanden. Ons advies is om niet te besparen op uw winterbanden.

 

 

Kan ik zelf banden en wielen met een direct TPMS systeem monteren?

De montage van banden en velgen is een veiligheidskwestie en vereist deskundigheid (denk aan de controle van de conditie van de band en het gebruik van het juiste aanhaalmoment). Daarom raden wij standaard al aan om dit enkel uit te laten voeren door een specialist. Directe TPMS systemen voegen daar nog extra redenen aan toe:

  • Om slijtage aan de sensor te voorkomen is bij elke bandenwissel het juiste onderhoud van het ventiel en van de pakkingen van belang. Vertrouw hiervoor op een specialist.
  • Bij nieuwe autobanden en/of nieuwe sensoren is vaak programmeerwerk vereist om de draadloze communicatie tussen TPMS sensor en de ontvanger werkend te krijgen. Autobedrijf Pouwels heeft hiervoor de juiste apparatuur in huis.
  • Bij elke bandenwissel dient het batterijniveau van de sensoren gecontroleerd te worden. Ook hiervoor heeft Autobedrijf Pouwels de juiste apparatuur in huis. 

 

Mijn auto is niet voorzien van een TPMS systeem. Ben ik nu verplicht om een TPMS systeem te laten installeren?

Nee, auto’s die volgens de nieuwe wetgeving onderhevig zijn aan de TPMS verplichting zijn altijd af-fabriek voorzien van een direct of indirect TPMS systeem. Hieruit kunt u concluderen dat, indien uw auto dat niet heeft, uw auto niet onder de TPMS verplichting valt.

 

Hoe weet ik dat er een TPMS systeem in mijn auto zit? 

U kunt dit zien aan een icoon / lampje op uw dashboard (hierboven getoond). Bij een bandenspanningsprobleem zal deze ook blijven branden.

Autobedrijf Pouwels heeft voor u de mogelijkheid om voor elke auto zelf een TPMS sensor ventiel te Clonen en te vervangen.
Met universele programmeerbare TPMS sensor inc ventiel inc een programmeerbare  TMPS computer kunnen we  voor u snel en voordelig iedere TMPS sensor vervangen of clonen .

Banden spanningssensor of tpms sensor stuk ? geen paniek ! wij hebben OEM  vervangende ( nieuwe) sensoren voor u klaarliggen op voorraad  deze kunnen we voor u plaatsen ( vervangen ) op afspraak , en  tegen meestal de helft van de prijs die de dealer rekent.

De tpms sensoren die wij leveren zijn geschikt voor  90 % van alle auto s die kunnen worden ingelezen in de boordcomputer, en is  gelijkwaardig als het origineel , u heeft er gewoon een jaar garantie op.

U kunt op afspraak klikken om een tpms sensor te laten plaatsen in uw velg (en) bel of mail voor een prijsopgaaf via het contactformulier of e mail  info@pouwels-oss.nl